11 marca (poniedziałek) o godz. 13:00 zapraszamy do siedziby biblioteki (ul. Natalii Żarskiej 2) nauczycieli polonistów i bibliotekarzy na bezpłatne warsztaty
pt. „Robak” - gra planszowa i internetowa platforma w 190. rocznicę wydania „Pana Tadeusza”.
Spotkanie poprowadzi Iwona Haberny.
Czas trwania spotkania: 90 minut
Uczestnicy szkolenia otrzymają grę „Robak”.
Liczba miejsc ograniczona.
Formularz zgłoszeniowy
Warsztaty są nieodłączną częścią projektu edukacyjnego „Robak”. Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu prosimy o zapoznanie się z wymogami uczestnictwa.
27 lutego rozpoczyna się realizacja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Robak”, w oparciu o grę planszową i internetową platformę wiedzy, w 190. rocznicę wydania „Pana Tadeusza”.
Celem przedsięwzięcia jest wykorzystanie nowych sposobów (gra, memy, internet) do zainteresowania młodych ludzi epopeją oraz dostarczenie nauczycielom nowoczesnych, atrakcyjnych narzędzi edukacyjnych. Twórcom inicjatywy zależy na trwałym wprowadzeniu projektowych rozwiązań (zwłaszcza dostępnej bez ograniczeń internetowej platformy wiedzy) do szkół i bibliotek.
Na projekt „Robak” składają się:
1. Kooperacyjna gra planszowa dla 2-4 graczy, na podstawie poematu „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza. Gra pozwala we własny sposób rozegrać tajną misję księdza Robaka. Grający będą konstruować subtelne intrygi, by doprowadzić do zgody między kłótliwymi mieszkańcami Soplicowa i w ten sposób urzeczywistnić trzy zamiary Bernardyna: przygotowanie powstania na Litwie przed przybyciem wojsk Napoleona, pojednanie zwaśnionych rodzin Sopliców i Horeszków oraz zabezpieczenie przyszłości pana Tadeusza i doprowadzenie do jego ślubu z Zosią. Gry nie można kupić. Otrzymają ją wyłącznie uczestnicy prowadzonych w ramach projektu szkoleń.
2. Połączona z grą (poprzez kody QR na rewersach kart) internetowa platforma wiedzy na temat poematu, dostępna bez ograniczeń pod adresem: www.pantadeusz.promocjaksiazki.pl Na platformie znajdują się atrakcyjnie podane i dostępne „za jednym kliknięciem” informacje na temat postaci występujących w utworze, wiadomości historycznoliterackie oraz materiały, które umożliwiają krytyczna analizę utworu. Nauczyciele mogą pobrać z platformy scenariusze interesujących lekcji.
3. Szkolenie dla nauczycieli i bibliotekarzy, koordynowane przez Biblioteki - Partnerów, które wyraziły chęć udziału w projekcie:
• Wrocław: 27 lutego (zapisy:
• Lublin: 4 marca (zapisy:
• Tarnów: 5 marca (zapisy:
• Olsztyn: 11 marca (zapisy:
• Gorzów Wielkopolski: 12 marca (zapisy: https://forms.office.com/e/weZhCtbSsy?origin=lprLink lub
• Opole: 19 marca (zapisy:
• Kraków: 9 kwietnia (zapisy:
• Warszawa: 11 kwietnia (zapisy od 25 marca:
Każdy chętny może zgłosić się do udziału w szkoleniu, a zarazem w projekcie, pod podanymi wyżej adresami. Decyduje kolejność zgłoszeń.
4. Turniej gry „Robak” dla młodzieży. Turniej przeznaczony jest dla młodzieży z klas 7-8 szkół podstawowych i klas 1-2 szkół średnich (wiek 14-18 lat).
- Opiekun przeszkolony w ramach szkolenia powinien przeprowadzić ćwierćfinał turnieju gry w szkole/bibliotece/domu kultury, z którymi współpracuje (do 15 maja);
- Półfinały turnieju gry zostaną przeprowadzone przez Biblioteki – Partnerów projektu (do 29 maja). W ich wyniku wyłonionych zostanie 8 finalistów;
- Ogólnopolski turniej finałowy odbędzie się 11 czerwca w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Zaproszonym finalistom i ich opiekunom organizator zapewnia pokrycie kosztów podróży i nocleg.
Regulamin Turnieju Gry Planszowej „Robak"
Projekt realizowany jest, w ramach programu Promocji Czytelnictwa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przez Iwonę Haberny, Agencja Promocyjna OKO.
Przedsięwzięcie odbywa się we współpracy z Muzeum Pana Tadeusza, pod patronatem Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Partnerem projektu jest Konferencja Dyrektorów Bibliotek Pedagogicznych. W stworzenie gry i platformy wiedzy zaangażowali się merytorycznie:
• dr hab. Paweł Bukowiec prof. UJ (autor tekstów na platformę wiedzy)
• dr hab. Tomasz Majkowski prof. UJ (opieka merytoryczna i groznawcza)
• Biserka Cejović (nadzór metodyczny, scenariusze lekcji)
• Wojciech Rzadek (mechanika gry)
• Anna Pałosz (ilustracje, opracowanie graficzne)
Ten sam zespół stworzył grę karcianą „Świteź”, na podstawie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, która zdobyła prestiżową nagrodę „Projekt Roku 2022”, przyznawaną przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.