w m logo
Instytucja Samorządu
Województwa
Warmińsko-Mazurskiego
Tik w pigułce

Tik w pigułce. Narzędziownik nauczyciela / Maciej Danieluk. – Poznań : Centrum Rozwoju Edukacji EDICON, 2019. – 296 s.


W ciągu ostatnich  kilku tygodni zmienił się  krajobraz polskiej oświaty. Nauczyciele próbują  radzić sobie z nowym wyzwaniem jakim jest  nauczanie online.  Nowa  sytuacja zmusza m.in. do poszukiwania stron, aplikacji, narzędzi, które umożliwią  i ułatwią współpracę z uczniami. Każdego dnia w sieci pojawia  się wiele  nowych materiałów edukacyjnych, informacji  o możliwościach różnych aplikacji , odbywają się liczne webinaria organizowane przez  firmy i osoby prywatne, powstają  filmy instruktażowe, a fora internetowe pełne są linków polecających programy do pracy  online.

 

Ważne, aby mądrze wybierać   z tej ogromnej ilości  zdalnych zasobów, aplikacji i dostępnych narzędzi. Pomóc może w tym książka, którą chciałabym polecić  - „Tik w pigułce. Narzędziownik nauczyciela”.

 

W przejrzystej i uporządkowanej  formie otrzymujemy zestawienie  100 aplikacji z  informacją o zasadach korzystania oraz krótkim opisem podstawowych funkcjonalności. Przedstawione w książce aplikacje  mają uniwersalny charakter  i  można je wykorzystać do nauczania na odległość oraz podczas zajęć w klasie.

 

Autorem książki jest Maciej Danieluk, nauczyciel Zespołu Szkół w Damasławku, członek grupy  Superbelfrzy RP (społeczności  nauczycieli starających  się “oddolnie” zmieniać  polską edukację, którzy od lat zajmują  się promowaniem wykorzystywania TIK w nauczaniu).

 

Jak czytamy we wstępie, podstawą książki jest praktyka, wszystkie  prezentowane w publikacji programy i aplikacje,  sprawdziły się już w rzeczywistości szkolnej.  A celem książki jest przygotowanie nauczycieli do efektywnego wykorzystywania narzędzi TIK  w edukacji oraz poszerzenie wiedzy na temat możliwości ich stosowania.  Autor podkreśla wielokrotnie,  że założeniem korzystania  z technologii w pracy z uczniami zawsze powinno być osiągnięcie zamierzonych celów, a nie uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych. Aplikacje mogą stać się użytecznym narzędziem w rękach nauczyciela i ucznia,  pomóc  w prowadzeniu zajęć.

 

W pierwszej części „Pomiędzy teorią i praktyką” znajdziemy wskazówki metodyczne. Krótko przedstawione  zostały możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych  w procesie nauczania i uczenia  w kontekście modelu SAMR i taksonomii Blooma.  Autor przypomina  również  najpopularniejsze  metody aktywizujące, które sprawdzają się  podczas wykorzystywania możliwości  narzędzi TIK.

 

Kolejne części - „Karty aplikacji”  i „Opis aplikacji” -   to przegląd poszczególnych narzędzi.  Każda karta zawiera krótki opis podstawowych funkcji  i możliwości opisywanego programu: informacje o zalecanym poziomie edukacyjnym,  poziomie  w modelu SAMR  i taksonomii Blooma ,  informację czy  z  aplikacji można korzystać  w pracy z uczniami ze SPE, czy można wykorzystywać ją w aktywizujących metodach pracy. Kody QR na dole każdej karty  przekierowują na strony internetowe  poszczególnych  aplikacji.

 

Dodatkową wartością książki jest rozdział  „Bank pomysłów”,  w którym 13 nauczycieli praktyków (m.in. Jolanta Okuniewska, Zyta Czechowska, Joanna Krzemińska, Marta Florkiewicz-Borkowska, Dawid Łasiński, Przemysław Staroń) podzieliło  się swoimi doświadczeniami, prezentując sprawdzone pomysły na zajęcia z wykorzystaniem narzędzi TIK.  Z tej samej aplikacji można korzystać  na  różnych przedmiotach   i na różnych poziomach edukacyjnych  - w edukacji wczesnoszkolnej, na języku polskim, na językach obcych, w pracy z uczniami ze SPE, historii, chemii, biologii, geografii, etyce, filozofii.

 

Uważam, że  lektura książki pomoże uporządkować wiedzę o możliwościach i korzystaniu z aplikacji dostępnych w sieci.  Będzie szczególnie przydatna  nauczycielom, którzy dopiero zaczynają stosowanie technologii podczas swoich zajęć. Pozwoli zaoszczędzić wiele godzin na szukanie i testowanie aplikacji i programów,  które chcieliby wykorzystać w pracy.  Będzie przydatna również tym, którzy poszukują  źródeł inspiracji i chcą rozszerzyć oraz uzupełnić swój warsztat pracy.

 

Joanna Łazicka 

 

Copyright © 2024 W-MBP. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.

Polityka prywatności - RODO