w m logo
Instytucja Samorządu
Województwa
Warmińsko-Mazurskiego

Rozstrzygnięie konkursu

dla nauczycieli bibliotekarzy szkolnych
przeprowadzonego w roku szkolnym 2011/2012

„Promuję czytanie w bibliotece szkolnej”

 

 

Jury konkursowe w składzie:

Sylwia Czacharowska – dyrektor W-MBP w Olsztynie, przewodnicząca jury,
Halina Kotlińska – wicedyrektor SP nr 2 w Olsztynie,
Maria Wiśniewska – wicedyrektor W-M BP, sekretarz jury


przeanalizowało 5 prac konkursowych nadesłanych z następujących bibliotek szkolnych:

1. Szkoła Podstawowa Nr 6 im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie
2. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Biesalu
3. Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Olsztynku
4. Szkoła Podstawowa Nr 1 w Zespole Szkół Nr 1 w Mrągowie
5. Zespół Szkół Zawodowych w Dobrym Mieście.

 

Postanowiono nagrodzić wszystkich uczestników konkursu poprzez przyznanie dwóch wyróżnień równorzędnych oraz 1, 2 i 3 miejsca.

 

Wyróżnienia równorzędne otrzymały:

 

Biblioteka szkolna w Zespole Szkół Zawodowych w Dobrym Mieście - nauczyciel bibliotekarz Pani Barbara Opała.

Wyróżnienie za aktywność, organizację różnorodnych działań w zakresie promocji czytelnictwa min.: spotkania autorskie, zabawy dydaktyczne, kalambury, konkurs literacki, wystawki, a także otwieranie się biblioteki na środowisko zewnętrzne i współpracę z takimi podmiotami jak Stowarzyszenie „Kresowiacy”, Dom Opieki Społecznej w Dobrym Mieście, Centrum Kultury w Dobrym Mieście czy dobromiejska bazylika.

 

Biblioteka szkolna w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Biesalu - nauczyciel bibliotekarz Pani Mirosława Gromacka.

Wyróżnienie za aktywność i szeroką współpracę z organizacjami, stowarzyszeniami, fundacjami min. z Fundacją ABC XXI. Cała Polska Czyta Dzieciom, Fundacją Dzieci Niczyje, Fundacją Wspierania Inicjatyw Ekologicznych itp. (w sumie 18 instytucji) oraz organizację działań promujących czytelnictwo w szkole jak przeprowadzenie zajęć czytelniczych pod hasłem „80 bajek dookoła świata” czy „Tropem polskich legend”, „Pasowanie na czytelnika”, zorganizowanie koła czytelniczego „Jestem miłośnikiem książki”.

 

III miejsce otrzymała:

 

Biblioteka szkolna Szkoły Podstawowej Nr 1 w Zespole Szkół nr 1 w Mrągowie – nauczyciel bibliotekarz Lilia Szczur.

Za organizację cyklicznego przedsięwzięcia literackiego „Spotkania z poezją”. Zwrócono uwagę na odwagę zmierzenia się z promocją poezji – gatunku literackiego, z którym nie każdy chce się mierzyć z powodu raczej niewielkiego zainteresowania dzieci czytaniem poezji. Na podkreślenie zasługuje przemyślana koncepcja literackiej imprezy czytelniczej wykorzystująca cztery pory roku i tło muzyczne „Czterech pór roku” Vivaldiego oraz ciekawa scenografia spotkań.

 

II miejsce otrzymała:

 

Biblioteka szkolna Szkoły Podstawowej Nr 6 im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie – nauczyciele bibliotekarze: Pani Małgorzata Jeziorna i Pani Agnieszka Michałowska.

Za bardzo dużą aktywność biblioteki w życiu szkoły, organizację wielu wartościowych form pracy aktywizującej czytelnictwo dzieci, do których należą min przygotowanie szeregu imprez czytelniczych w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych (kiermasz „Taniej ksiązki”, literacki konkurs plastyczny, konkurs „Mistrz Szybkiego Czytania” itp.), czy w ramach Światowego Dnia Kota - ciekawie wpleciona w scenariusz imprezy prezentacja wierszy o kotach, ponadto przygotowywanie z wielką starannością innych wydarzeń jak „Pasowanie klas I na czytelników” itp. Na podkreślenie zasługuje czynna postawa bibliotekarza szkolnego, który aktywnie włącza się do zabawy min. przebiera się w adekwatny do zabawy strój, czynnie uczestniczy w zabawach wraz z dziećmi. Ponadto należy docenić znaczący udział uczniów szkoły w konkursach czytelniczych organizowanych przez inne placówki. Uczniowie są przygotowywani przez bibliotekarzy szkolnych szkoły i objęci ich opieką merytoryczną. Ponadto na podkreślenie zasługuje prowadzenie przez bibliotekę szkolną bloga, na którym na bieżąco są zamieszczane informacje z działalności biblioteki

 

I miejsce otrzymała:

 

Biblioteka szkolna Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Olsztynku - nauczyciele bibliotekarze: Pani Agnieszka Nyga, Daria Sępkowska.

Za bardzo dużą aktywność biblioteki w życiu gimnazjum - etapu edukacyjnego, który powszechnie uważany jest za trudny, organizację wielu wartościowych form pracy aktywizujących czytelnictwo młodzieży min. włączenie się biblioteki w realizację szkolnego projektu edukacyjnego „Śladami Noblistów Polskich – Czesław Miłosz” (w ramach obchodów Roku Miłosza 2011) w ramach którego zorganizowano szereg imprez czytelniczych – wystawę „Świat, poema naiwne Czesława Miłosza” połączoną z emisją filmu o poecie, szkolny konkurs na najciekawszy list o wystawie, współorganizowano konkurs wiedzy o Miłoszu. Ponadto bibliotekarze organizują wiele innych przedsięwzięć jak tematyczne (np. walentynkowe czy bożonarodzeniowe) minikonkursy dotyczące książki, biblioteki i literatury, organizacja spotkania autorskiego z pisarką Ewą Nowak. Ponadto bibliotekarze szkolni przygotowują uczniów szkoły do konkursów czytelniczych organizowanych przez inne placówki. Uczniowie są przygotowywani przez bibliotekarzy szkolnych szkoły i objęci ich opieką merytoryczną. Na podkreślenie zasługuje promocja działań biblioteki w lokalnych mediach poprzez zamieszczanie w nich tekstów z działalności biblioteki.

 

 

Gratulujemy nauczycielom bibliotekarzom szkolnym ich pasji działania, zaangażownia , a dyrektorom szkół i organom prowadzącym dobrych bibliotek szkolnych .

 

„Nauczyciel bibliotekarz powinien charakteryzować się pewnymi cechami, które pozwolą mu dobrze wykonywać jego pracę. Można podzielić je na cechy osobowościowo – społeczne oraz zawodowe. Do grupy pierwszych cech zaliczyć trzeba takie, które umożliwiają sprawną, wydajna i bezkonfliktową prace z ludźmi: kurtuazję, uprzejmość, uczynność, pogodę. Do grupy drugiej należą te, które świadczą o jego profesjonalizmie: odpowiednie wykształcenie, dobra znajomość bibliotekarskiego fachu, oczytanie, elastyczność, otwartość na wszelkie nowości, kreatywność, pasja działania i ulepszania oraz urozmaicania swojej pracy”. (Staniów Bogumiła „Biblioteka szkolna dzisiaj”. s. 65)

 

Po analizie przesłanego materiału konkursowego można stwierdzić, że wszystkich bibliotekarzy pracujących w ww. bibliotekach te cechy, zwłaszcza z drugiej grupy wyróżniają. Są to w szczególności pasja działania, otwartość na zmiany, kreatywność, ulepszanie i urozmaicanie swojej pracy w trosce o rozwój dzieci i młodzieży, aktywność a także zaradność. Podczas przeglądania materiałów konkursowych odniosłyśmy wrażenie, ze pracują tam takie właśnie bibliotekarki, a ich biblioteki poprzez organizację wielu przedsięwzięć pełnią wiele ważnych funkcji w szkole, przede wszystkim są to funkcje edukacyjne, wychowawcze, i kulturotwórcze.


Takiej postawy im serdecznie gratulujemy zdając sobie sprawę z tego jak trudno jest w rzeczywistości szkolnej (brak funduszy, brak czasu itp.) takie działania realizować. Te biblioteki dostosowują swoją działalność do wymogów współczesnego świata, poszukują nowej formuły istnienia, w której „istnieć to znaczy być widzianym”.

 

Olsztyn, 2012.09.12
oprac. Maria Wiśniewska, sekretarz jury

regulamin konkursu

Copyright © 2024 W-MBP. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.

Polityka prywatności - RODO