Definicja retoryki i jej miejsce w kulturze greckiej. „Zanim wygłosisz – zadania mówcy”, czyli klasyczna technika pracy nad tekstem. Retoryka a erystyka. Miejsce retoryki w podstawie programowej dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej i jej przełożenie na pracę bibliotekarza szkolnego.
Na początku było Słowo - wartość żywego słowa na podstawie m.in. Retoryki Arystotelesa i Nie ja Samuela Becketta. Język jako źródło ludzkiej tożsamości. Jaki jest współczesny język? Cztery cechy poprawnego wysławiania się. Tropy i figury retoryczne. Definicja storytellingu; snucie opowieści (gawędziarstwo) jako zjawisko na stałe związane z ludzką egzystencją. Słowo, które mnie wyraża; własne próby literackie (dla chętnych).
Definicja krytycznego myślenia. Taksonomia celów kształcenia wg Benjamina Blooma.Technika stawiania pytań. Współczesne koncepcje odczytywania tekstu literackiego.
O potrzebach i sposobach oceny oraz selekcji informacji sieciowych. Myślenie krytyczne jako podstawa racjonalnego korzystania z zasobów Internetu.
Cele i zadania edukacji regionalnej. Informacje o regionie. Prezentacja różnych możliwości zainteresowania uczniów edukacją regionalną. Praca z wybraną legendą warmińską poprzez przedstawienie jej w formie teatralnej.
Założenia bajkiterapii jako metody pray z dziećmi. Prezentacja polecanych tekstów bajkoterapetycznych. Zasady konstruowania programów bajkoterapeutycznych. Przedstawienie w sposób praktyczny możliwości wykorzystania metody na zajęciach o charakterze edukacyjno-wychowawczym.
Nabycie umiejętności opracowania rzeczowego książek, m.in. opracowanie przedmiotowe w JHP BN, obsługa kartotek wzorcowych, sporządzanie opisów książek gromadzonych w bibliotekach szkolnych.
Współczesny uczeń wobec kultury. Hermeneutyczny sposób spojrzenia na dzieło literackie. Interdyscyplinarność - moda czy konieczność? Przenikanie się dyskursu literackiego i malarskiego na przykładzie twórczości Czesława Miłosza. (Nauczyciele bibliotekarze szkół podstawowych i ponadpodstawowych)
Edukacja teatralna jako forma kształtująca "bycie w świecie" najmłodszych uczestników kultury. Funkcje edukacji teatralnej. Różne sposoby czytania tekstu literackiego z wykorzystaniem formuły teatralnej. Interpretacja tekstu literackiego w czarnym teatrze.
(Nauczyciele bibliotekarze szkół podstawowych)
Strona 2 z 3